Publisert: 9 May, 2018 kl.
Redigert: 16 May, 2018 kl. 18:48

Helt Konge!
En kongelig bonus

9

Mai, 2018

Skrevet av: Halvor Hammersbøen

Nesten samtlige av de 40 konfirmantene fosset fram til meg og begynte å fortelle om steder i kroppen hvor de hadde vondt. «Kan du helbrede meg?» spurte flere av dem. «Gud vil helbrede dere.» svarte jeg. «Blir dere med å be sammen med meg?» Jeg fikk med meg flere av konfirmantene og vi la hendene på den første. Han hadde vondt i skulderen. Vi ble enige om å be: «Smerte forsvinn i Jesu navn» like etterpå kunne gutten overrasket fortelle at skulderen kjentes bedre ut.

Slik fortsatte vi å be for en hel haug av ungdommene, og alle sammen opplevde å bli helt bra eller bedre. Noe slikt hadde de aldri opplevd før! Kateketen kom med tårer i øynene og omfavnet meg i takknemlighet. Selv sto jeg igjen i ærefrykt til Gud, full av glede over hvordan Guds Rike akkurat hadde inntatt denne konfirmantleiren, og hvordan disse ungdommene (hovedsakelig ikke-kristne) hadde fått et møte med Kongen.

På Frik holder vi for tiden på med taleserien Helt Konge!
Vi startet forrige fredag med Eivind Høie som hadde undertittelen: Hvem er kongen? Han delte mesterlig om forskjellen på gode og onde konger, og hvordan Jesus er den gode kongen. På fredag fortsetter Kristoffer Stokke med: Hvor er Guds Rike? Dette er bra saker! Og for de av dere som ikke klarer å vente, skal dere få en kongelig bonus i dag.

I Markus 1,15 sier Jesus: «Vend om, for Gud Rike har kommet nær.» Jesus kom til jorden med to oppdrag:

  1. Han skulle dø for synden, som det perfekte syndeoffer, og stå opp igjen fra de døde slik at vi kan ha fellesskap med Gud og evig liv.
  2. Han skulle forkynne at Guds Rike var kommet nært.

Et spørsmål jeg har stilt meg er dette: Hvorfor var Guds Rike kommet nært da Jesus kom? Svaret viste seg å være enkelt, og kom til meg i Mai 2015. Guds Rike var kommet nær, fordi Jesus bar det med seg! Alt Jesus gjorde var et uttrykk for at Guds Rike var kommet nært. Døve hørte, blinde fikk synet, lamme gikk, døde sto opp igjen og onde demoner ble kastet ut av folk. Alle disse tingene er uttrykk for at Guds Rike var kommet nært. Jesus bar Guds Rike med seg over alt hvor Han gikk, og kraften i det Riket demonstrerte Han på alle som ønsket det og trengte det.

Taleserien “Helt Konge!” er i gang. Neste fredag får vi høre Kristoffer Stokke snakke om “Hvor er Guds Rike?”

Photo: Stine Noreng

Da Jesus gikk på jorden ventet de aller fleste i Israel på at Guds Rike skulle komme, og de trodde det skulle komme i fysisk form slik som f.eks. Romerriket. Men Jesus sa til dem: «Guds Rike kommer ikke på en slik måte at en kan se det med øynene. Ingen vil kunne si: ´Se her er det´ eller: ´Der er det´. For Guds rike er midt iblant dere.» (Lukas 17,20-21). I en tidligere oversettelse står det: «For Guds rike er inni dere.» De som tror og tar i mot Jesus, får Guds Rike plassert inni seg av Den Hellige Ånd, og bærer det med seg over alt hvor de går – akkurat som Jesus. Vi er kalt til å leve som Jesus, og bære Guds Rike med oss over alt hvor vi går.

Jesus sier også: «Søk i stedet hans rike, så skal dere få dette i tillegg. Vær ikke redd, du lille flokk! For det er deres Fars gode vilje å gi dere Riket.» (Lukas 12,31-32). Det er Pappa Guds gode vilje å gi oss Riket. Gjennom Jesu seier på korset får vi både del i og tilgang til Guds Rike. Og gjennom oss skal Guds Rike få påvirke alt og alle rundt oss. Jesus lærer oss å be: «La din vilje skje på jorden, slik som i Himmelen». I Himmelen skjer alltid Guds vilje, og det finnes ikke død, sykdom, depresjon, sorg eller noe annet vondt. Som bærere av Guds Rike skal vi få være landingsplattformer for Guds Rike på jorden, og Guds vilje som alltid skjer i Himmelen skal også skje her midt i blant oss. Akkurat som da Gud kom og begynte å helbrede konfirmantene på den konfirmantleiren jeg var invitert til å være med på i 2014.

“Vi er landingsplattformer for Guds Rike på jorden.”

Her er noen eksempler på hva som skjer når Guds Rike kommer nært gjennom oss:

Jeg var på misjonstur i Houston, Texas, og vi var en gjeng som dro på Walmart for å la Gud lede oss til folk Han ønsket å berøre. Jenta jeg gikk sammen med ble mint på navnet «Angel» og hintet «rosa sløyfe». Vi så en jente med rosa sløyfe, hilste på henne, og gjett hva: hun het Angel! Mens vi pratet med henne fikk jeg en tanke om at hun hadde vondt i nakken, så vi spurte om vi kunne be for henne. Mens vi ba fikk jeg enda en tanke om at smerten skyldtes søvnproblemer. Jeg ba om at søvnproblemene måtte forsvinne sammen med smerten. Da begynte tårer å strømme fra øynene til jenta, hun sa takk og gikk sin vei. Guds kjærlighet og omsorg overveldet henne.

Jeg var også på misjonstur i New Zealand, og vi arrangerte et helbredelsesmøte i en kirke der. Blant de som kom for å bli bedt for var en ung dame med konstante magesmerter, som hadde vært der i flere år. Jeg ba henne legge hånden sin på sin egen mage, mens jeg ba for henne og proklamerte at smerten skulle forsvinne. Mens jeg fortsatt ba kikket hun på meg med tårevåte øyne og utbrøt: «Det er borte! Det er borte!» Samme kvelden gav hun livet sitt til Jesus.

Guds Rike handler like mye om kultur og atmosfære, som Guds kraft. I det lille ungdomsarbeidet jeg vokste opp i skapte vi et så inkluderende miljø at det ble kjent blant mange i bygda som det stedet man sendte barna sine hvis de syns det var vanskelig å få venner. Vi tok i mot alle med åpne armer. Denne kulturen ble drevet av ledere, som var drevet av Jesus og hadde Guds Rike inni seg. Blant annet hadde vi en gutt fra Jevnaker som hadde slitt med mobbing på skolen. Han hadde vært med noen fredager, men ikke tatt et klart standpunkt i forhold til Jesus. Plutselig opplevde jeg at Den Hellige Ånd ba meg gå bort til han og spørre om han ville ta i mot Jesus. Han svarte umiddelbart ja, og spurte om vi kunne gå inn på et rom hvor det var mer stille. Inne på badet i det lille ungdomsarbeidet vårt fikk jeg lov å lede gutten til Jesus. Mange kom til ungdomsarbeidet på grunn av miljøet og den gode kulturen, men de som valgte å bli over lengre tid var i stor grad de som fikk et møte med Kongen.

Vi bærer Guds Rike med oss. Akkurat som Jesus er vi kalt til å være portaler for Guds Rike inn i menneskers liv, slik at Gud kan berøre dem og forvandle dem med sin godhet.